Page 13 - e mushaf TR pdf
P. 13
009
Bakara /62 – İman Cüz 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 Bakara /63 – Ey
edenler, yahudiler, 2-Bakara Süresi Yaprak 05A Cüz 01 Süre 02 Sayfa 009 İsrail’in evlatları! Bir
hıristiyanlar, Sabiîler... Bu Cüz Yaprağa git 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 Hizb 01 02 03 04 vakit de Tevratı
Her kim Allah’a ve uygulayacağınıza dair
âhiret gününe sizden söz almış, sonra
(gerçekten) iman eder 9 ﴾٢﴿ ِ ﴾٢﴿ bu ahdi bozduğunuz
َ
و
ve amel-i salih işlerse, ةرقبعلا ةروس için Dağı üzerinize
elbette onların Rab’leri َ َ َ و kaldırarak demiştik ki:
yanında mükafatları Size verdiğimiz Kitaba
vardır. Onlar için kuvvetle sarılın ve
herhangi bir korku muhtevasını iyi
ة
ة ة
ح
ة
ن
ن
ح ح ي
olmadığı gibi ةما ــ ةن ن ـ ييـ ـ ةن ةم ـ ف با ح صلاةو ىنراص ة حنلاةواود ا ةه ـ ةني ي ذلاةو ةما ن ـ ة ـ ن ـ و ا ي ي ذلا نا inceleyip ders alın ki
kendilerini üzecek bir ـ ۛ kötü akıbetten
şeyle de karşılaşmazlar. korunasınız. [7,171;
[7,158; 11,17; 10,62; 41,30; 5.69, 23,20; 95,2] {KM, Çıkış
22,17] {KM, Matta 2,23; 34,27}
Resullerin işleri 2,22} ة ة ن ف ف Dağı: Yani “Sina dağını”
ن
ةو لا ـــ ةي ـــ مفو
(Tur-i Sinâ)
Âyetin ilk kelimesindeki ــ ةدفن ع م هر ــ ف فج ـــ ل ا م ه ةف اى ــ ل ــ ف ــــ ح ل اۛص ل ـــ ر ةعةو ـ م ـ خ لا ح لا ب Bakara /64 – Bundan
“İman edenler” den maksat,
birçok müfessire göre, dış sonra yine yüz
görünüşte iman ettiklerini çevirdiniz. Eğer
söyleyen münafıklardır. Zira üzerinizde Allah’ın
daha sonraki kısımda gerçek ف ل ي ة ة ة ة lütuf ve merhameti
ن
و
ـ
ة
iman edenlerin bulunması, ةخ ـ ذ ةن ـ ا ا فذا ةو ﴾٦٢﴿ ن ز ه ــ ةي فم ــ فح ـ ل ةو ـ ل ـ في ـ ه ـ فم ةع ف فو ــ ةخ لةو حبةر ـ ه ـ فم olmasaydı elbette
bu tefsire bir karine teşkil
etmektedir. Âyetteki “her hüsrana uğrayanlardan
kim Allah’a ve âhiret olurdunuz.
gününe iman eder ve amel-i م م م
sâlih işlerse” cümlesiyle ة ح
ن ا
beyan buyurulan gerçek ب فم ـ ةحو ق ك ـ في ـ اةن ةتا اةماو ذ ـ خ ةروطلا م ك ـ فع ـ ةف اةن ـ ةق فو ــ ةفةر ةو فم ك ةق ـ اةثي ي م Bakara /65 –
iman edenlerin, Hz. ۜ İçinizden sebt günü
Muhammed (a.s.) ın haddi aşanları elbette
peygamber olarak bilirsiniz. Biz böyle
gönderilmesinden sonrakiler م م yapanlara “Aşağılık
diye tefsir edilmesi lâzım ة ة
ة
geldiğinde hiç şüphe yoktur. ة ۛ ك ل نذ دفعةب فنم م ح ة ث ـ ةت حم ـ فيل ةو ـ ت ـ ف ﴾٦٣﴿ ـنو ة فم ةت ـ حت ـ ق ك ة ح ـ ل هي ـ ةع ـ ل يفاةم اور ك ــ فذاةو maymun olun!” dedik.
Hz. Muhammed’in [7,163-166; 5,60]
nübüvvetinden önce Allah’a
ve âhirete iman eden ve iyi
amel işleyenler bile, Tevrat Bakara /66 –
ve İncîl hükmünce م Bunu, hem bu hâdiseye
ف
geleceğin büyük ﴾٦٤﴿ ةنيرس اةخلا ةنم م ة ل ـ ك ـ تفن ـ ف ه تةمفحةرةو فم ك ة ةع ـ فـيل ح لا ن ـ ف ض ـ ل ةف ل فو ة ة ةف ـ ل ـ şahit olanlara, hem de
Peygamberine iman ile ي sonradan gelecek olan
yükümlü idiler. Böyle iken nesillere bir ibret ve
Hz. Muhammed’in
peygamberliğinden sonra korunacaklara da bir
onu inkâr edenler arasında م ة öğüt kıldık.
ة ف
ح
ة
gerçek iman ehli bulunduğu
varsayımına imkân kalır mı? فم اةن ةف ـ ق ـ ل ـ ـ ت فب ح سلا ي ف فم ك فـن م افو دةت فعا ــ ة ةنيذلا ي ـ ل ـ فم ــ ت ـ م ةع دق ة ل ةو ـ ف ة Bakara /67 – Bir vakit
ل ـ ه ـ
de Mûsâ kavmine:
“Allah, bir sığır
Âyette zahirî îman sahipleri,
Yahudi, Sabiî ve kesmenizi emrediyor”
hıristiyanlarla bir tutulmuş ف م demiş, onlar da: “Ay!
ve hepsinin kurtuluşu, ى ك ف Sen bizimle alay mı
ة
ۛ
Kur’ân’da bildirilen ةبام ــ ة ـ في ـ ةي ةن ـ في ةد ـ اةه ل ل ا ةـن اةه اةنلةعةجةف ﴾٦٥﴿ ةنييـ ـ ساةخ ىة ةدر ـ ـ ق او ن ك و ediyorsun” diye cevap
rükünleriyle kâmil iman ve vermişlerdi. Mûsâ da
salih amel şartına bağlı “Öyle cahillere
kılınmıştır. Böylece İslâm
dininin dâvet ve katılmaktan Allah’a
hidâyetinde, bütün insanlara ة sığınırım” demişti.
ة
ة
ي
açık evrensel bir din olduğu ح ي ا ـــ ــ ةق ـ مفو ـــ ي ل ى ن س و م لاةق فذاةو ﴾٦٦﴿ ةني ي قحت مل ل ة ف ـ عفو ـ ظ ـ ىة ةمةو اةه ف ةمةو ـ ةخا ـ ةفل ــ {KM, Sayılar 19,1-3;
نا ه
âşikâr olmaktadır. Demek Tesniye 21,1-3.8}
doğumla ilgili olan, ırk gibi
bir din anlayışı değil,
tahkiki bir iman esastır. م Sûrenin adı, bu âyette
Yahûd: Arapçada bu ا ف başlayan bakara kıssasından
ن
ف ل
ل ة
ف
kelime “tevbe etmek” veya اىو ز ــ ةتا ــــ حت ــ خ ــ ةن ذ ـ ه ا اولا ةق ـ ۜ ة ـ ةق ـ ىة ر ةب او ح ـــ ةب ذ ــــ ةت نا فم ك ةي ــ م أ ــ ر ة ح لا alınmıştır. Bakara,
“yahudi olmak” anlamına ۜ “bakar”ın müennesi veya
gelir. Yahut cins ismi olup müfredidir. Bakar, manda
kavmin veya boyun adıdır. cinsine de şamil olmak
Tekili ise Yahûdi olup o م üzere sığır cinsinin genel
ة
ل ة
kavme mensup olan kişiye ismidir. Buna göre bakara:
ل
ن ف ل
denilir. ـ ةن ـ ا ة ل عفدا او ةق ـ لا ـ ﴾٦٧﴿ يـ ةن ــ يل ـ ه اةج ف لا ن ـــ ة ـ ــ م نو ك ـ ا نا لا ب ـ ح ذ و ـ ع ا ل اةق erkek veya dişi sığır, yani
Nasârâ: Tekili nasrânî olup, bir inek veya bir öküz, bir
hıristiyanlar mânasına gelir. deve veya bir tosun veyahut
Hz. Îsâ (a.s.)’ın yaşadığı bir manda olabilir.
Nâsıra şehrine mensubiyeti Bakara /68 – Bunun
belirtir. üzerine Mûsâ’ya: “Peki
ة
حنا لا
حنا ل و ق
Sabiîn: Dilde “Sabie” “bir ضرا ـ ةف ل ةر ــ ةق ــ ةب اةه ـ ــ ـ ة ي ـــ ةي ه ــ ــ ة ي ة ــ ةن ـ اةما ه ــ ة ي ةق ـ ة ي ــ ةب ــ حي ـ ل فن ة ة حبةر ــ ك öyleyse rabbine yalvar
dinden çıkıp başka dine ة ۜ da onun ne olduğunu
girmek” demektir. Bazı
Tefsirler İslâm, Yahudi ve bize açıklasın” dediler.
Hıristiyanların dışında kalan Mûsâ: “Rabbim şöyle
diğer dinlerin mensupları ذ buyuruyor: O sığır ne
diye açıklarlar. Ayrıca ة ة ولع ة كب ة pek geçkin ne de körpe
ۜ
meleklere veya yıldızlara ـ ةن ـ ا ل عفدا او ةق ــ لا ـ ﴾٦٨﴿ ن ورةمفؤ ت اةما و فاف ـ ع َ ۜ ك لنذ ةنفيةب ناةوةع ر ن لةو olmayıp orta yaşta dinç
tapan insanlar olduğu َ
söylenmiştir. Âlemin tek bir inek olacaktır”
Yaratıcısına inanmakla Haydi size emredilen işi
birlikte, dünyanın ve yapın bakalım” dedi.
insanların yönetiminin gök ة ي ة ي ة ة ة Bakara /69 – Bu sefer
ــــــ
ة
cisimlerine bırakıldığını ة ر اةه ةب ــــ ةق ــــ ــــــ حنا لو ق ةي ه ــــــــ حنا لا ۜ ــــ ةه ـ ةق ا ـ ل ن ي ــــ ةب ـ حي ــ ف ـ ةن ـ ا اةم ل ـــ ن فو َ بر ــ ك dediler ki: “Rabbine
ileri sürerler. Hz. İbrâhim ة َ yalvar da onun rengini
(a.s.) bunları irşad için
gönderilmişti. Günümüzde bize bildirsin” O da:
yıldız falına inanma ve “Allah diyor ki: “O,
yıldızların gücüne sığınma ة ة bakanların içini açan
ة
ح
bunlardan kalmadır. ﴾٦٩﴿ ـــ ةن ير ي ـــــ ظ ا ـــ حن ــ لا ر س ــــ ـــــــ ةت اةه ــــ ن فو ــــ ل ع ــــ ــ ق ا ةف ءاار ــــ فف ــــ ۛص parlak sarı bir inek
ۙ
olacaktır” dedi.
Önceki Sayfa Önceki Cüz Yaprak Sayfa Sonraki Cüz Yaprak Sayfa Sonraki Sayfa
Sayfa Başı index Alfabetik
009

