Page 20 - e mushaf TR pdf
P. 20
016
Cüz 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
Bakara /106 – Biz, daha Bakara /109 – Sırf
hayırlısını veya 2-Bakara Süresi Yaprak 08B Cüz 01 Süre 02 Sayfa 016 nefislerinden ileri gelen
benzerini getirmedikçe, Bu Cüz Yaprağa git 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 Hizb 01 02 03 04 bir kıskançlık
herhangi bir âyetin sebebiyle, Ehl-i
hükmünü neshetmez kitaptan birçok kimse,
veya ertelemeyiz. ِ gerçek kendilerine ayan
﴾٢﴿ ةرقبعلا ةروس ﴾٢﴿ 16 beyan belli olduktan
َ
و
Allah’ın herşeye َ َ َ و sonra, sizi imanınızdan
kadir olduğunu bilmez uzaklaştırıp kâfir haline
misin? [16, 101; 22,52] çevirmek isterler.
ف
ن
Hem nesheden, hem ا ا ل ـ فن ـ ةه ـ ا فوا م ــ فث ــ ل ــ ةه ـ م ر ب تأ ـ ةن ا ـ ـــ ةخ ـــ في ـ ــ فن ـ ةهس ن فوا ل ــ ة ةيا فن م خ ةن ــــــ فن ـ ۛس ــ ف ةم ــ ا Allah bu husustaki
ۜ
de neshedilen âyetler, emrini bildirinceye
Kur’ân metni olma kadar affedin ve
bakımından eşit م hoşgörün.
değerdedirler. Daha hayırlı ة ة
olma, o hükmü ح ة ل ة ل ةق ءي ح ن ن ح ة ل ة ل
uygulayanların elde نا م ــــــ فع ــ ل ــ ف ةت م لا ـــــ ف ﴾١٠٦﴿ ري ي د ــ ــ ف ۛش ل ك ــ ىلةع ة ح لا نا ةت م لا ــ ف ـ فع ـ فمل Şüphesiz Allah her
edecekleri sevap şeye kadirdir. [3,186]
yönündendir.
م
Nesh: Dilde nakil ة ة ف ة ف ة ن
ــــ ل ـ
veya izale anlamındadır. نو د ن ـ ف م فم ك ــــــ ــ ل ا ةمةو ض فرلاةو ت اةو ــ ح س ــــ ن م ـ لا ك م ه ل ـــ ة ح لا ب ح ز
Istılahta: “Şariin, şer’î bir ۜ
hükmü, daha sonraki şer’î
bir delille kaldırması” dır.
Allah Teâla insanlığı م
Cahiliye anarşisinden ة ف ل ة ة
ل
ن
İslâma çıkarırken köprü فم ك لو سةر اول ـــ ف س ـ ةـ ـ ةت نا نو دير ي ــ ت فما ﴾١٠٧﴿ يصـر ي ـــ ةن لةو ي لةو ن م ـ ف ـ ح ح لا
konumundaki sahâbe ﴾٤﴿
neslini eğitmede neshi bir
metod olarak kullanmıştır.
Geçiş döneminin, muayyen م ف
bir vakit için yapılmış bazı ة
ة
ف
ة
istisnalar ihtiva etmesi فدةقةف ناةمييلا ب رفف ك ــ ف لا ل حدةبةتةي فنةمةو ل ةق ن ـ ف ـ فب ـ ۜ م ى ن سو م ل ئ س ـ اةم ك ـ
kaçınılmazdır. Esasen nesh,
bir yönü ile, vahyin bölüm
bölüm indirilmesinin bir Bakara /110 –
tezahürüdür. Biz insanlara Namazı hakkıyla eda
göre değiştirme görünen م ة edin, zekâtı verin.
ح
ة
ة
ة
ل
ا
ة
ة
durum, Allah Teâla فم ك ةـنوحد ري فول بات نك ف لا لفها فن م رييثةك حدةو ﴾١٠٨﴿لييب ح سلا ءاةوۛس لۛض
ة
bakımından nihaî hükmü Dünyada hayır olarak
beyan etmedir. Ancak bize, ne yapıp gönderirseniz,
ilk hükmün sona ereceği
vakit bildirilmediğinden, م mutlaka onun
ة
sınırlı ilmimiz, bu işi م mükâfatını âhirette
ى
ل
ى ــ ف ــ فن ــ ــ ف ــ س ــ ه ــ فم
yürürlükten kaldırma فنا د ع ن م ادس ــ ۛ ةح ۛاراف ك ــــ ح فم ك ـــ ييا ـ ــ ةم ـ ن ا ةب ن م ــ ف ـ دفع Allah katında
sanmaktadır. Allah, bulursunuz.
mahlûkatı yaratmadan önce
nâsihi de mensûhu da bilir.
Fakat yüce hikmetiyle, Zira Allah işlediğiniz
mensûh olan ilk hükmün, ف her şeyi görmektedir.
ف
ة ة
ة
muayyen bir vakitte sona ــ تأ ـــ ة ي ةي ى ن ــ حت ـ ةح او ح ـ ةف ــ ف صاةو او ف ةف ۛق ــ ةح ــ ح ـ فعا ــ لا م ـ هل ةنحيةبت اةم دفع ــ م ـ ةب فن
erecek bir hikmet ve Bakara /111 – Bir de:
maslahat (işlev) ile sınırlı “Yahudi veya hıristiyan
olduğunu da bilmektedir. olanlardan başkası
Neshe bir misal verelim: م
Miras paylarındaki nihaî ة cennete asla giremez”
ح
ن ة
ل
ن ح ي
hüküm (4,11-12) gelmeden ة ن ـ ح ص ـ ل ـ ةةو لا او م ـ ي ــ يق اةو ﴾١٠٩﴿ ري ي د ـ ةق ءي ۛش ل ك ــ ن ـ ل ـ ى ةع ة ح لا نا يهرفما ح لا dediler. Bu onların
önce, anne ve baba gibi ـ ف ب ـ kendi kuruntuları... Sen
yakınlara vasiyetle mal ۜ de ki: “İddianızda
bırakma farz kılınmıştı doğruysaız haydi
(2,180). Neshin çok az delilinizi ortaya
örneği vardır. İtikadî bir م koyun.” [5,18]
konu değil, ilmî bir ك ف ــــ س ة م ح ـ نك ةز ن
ۜ
değerlendirmedir. ــ في ـــ ر ةخ ن ــ ف م فم ـــــــــــ فن ل او ـــــــ ةق ــــ د ــ ت ا ةمةو ةةو ـ ح لا ـ او ــ ت اةو Bakara /112 – Hayır, iş
öyle değil! Kim halis
Bakara /107 – Bilmez olarak kendisini Allah’a
misin ki göklerin ve ة teslim edip güzel
ن
ح ي
yerin hükümranlığı ﴾١١٠﴿ ـــر ص ــ ي ــــــ ةب نو ة ــــــ فع ـــــ ةم ــــ ل ـ ةت ام ب ــ ة ة ح لا نا ح ن هود ةت ــــ ج ـ ع ــ ةدفن davranışlarda bulunursa
ۜلا
Allah’ındır. ي Rabbinin nezdinde
onun mükafatı
Sizin O’ndan ف olacaktır. Onlar ne
başka ne bir hâminiz, ة korkuya mâruz kalacak
ل
ح
ة
لا ل
ne de bir yardımcınız ىنرا ۛ ص ةن ـــــ فوا اىدو ــــ ه نا ـــ فن ك ــ ةم لا ةة ة ي ـــ ةج ــ حن ــ ف ة ـــ خ د ةي ن ة ل ـ لاو ــ ف ـــــ ف ةقةو ــ ا ve ne de üzüntü
yoktur. ۜ duyacaklardır. [3,20;
4,142]
Bakara /108 – Yoksa siz م م Cibril hadisi diye meşhur
olan ve Cebrâil (a.s.) ın
daha önce Mûsâ’dan İslâmı mükemmel bir
ف
ف ي
كل
istendiği gibi ـ ي ـ ةن ـ يق د ا ۛص م ك ــ فن ـ ت ـ ف نا م ف ــ ةهر ــ ةن ا ـــ ك ـــ ف ب او ـ تا ــ ةه ل ق م ةما ــ نا ــ حي ــ ه ــ ف ــ ل ة ف ت ــ özetlemesini ihtiva eden
ۜ
Resulünüzden de olur hadîs-i şerîfe göre İhsan:
“Senin Allah’ı
olmaz şeyler istemek, görüyormuşcasına O’na
onu sorguya çekmek mi ibadet etmendir. Çünkü sen
istiyorsunuz? O’nu göremiyorsan da O
ة ا ـــ ل ــ ه ةف ن ـ فح ــ س ــ م ةو ـــــ هةو ل ــــ ةه ـــ ه ح فج ةو ةم ة ـــ ل ــ ف سا ن ةم ـــ ف ن ةب ــــ ل ــ ى ﴾١١١﴿ seni görüyor” Burada bu
ل
ن
anlamda veya geniş mânası
Kim imana bedel ile ihsan (iyilik yapmak, iyi
inkârı alırsa, artık doğru davranışlarda bulunmak)
yoldan sapmış olur. kasdedilebilir.
[4,153]
ة
ة
ة
﴾١١٢﴿ ــ ۟نو ن ز ةي م ـــ ف ــ فح ـــ ه لةو م ة ـ ل ــ في ـ ه ــ ف ةع ففو ـــ ةخ لةو حبةر ــ يه فجا ـ هر ع ــ فن ــ ةد ل
ة
Önceki Sayfa Önceki Cüz Yaprak Sayfa Sonraki Cüz Yaprak Sayfa Sonraki Sayfa
Sayfa Başı index Alfabetik
016

